skip to Main Content

Csoportos adatvédelmi perek a Morgan Stanley ellen

2020. augusztusában érkezett a hír, hogy a világ egyik legnagyobb befektetési bankja, a Morgan Stanley ellen csoportos adatvédelmi keresetet kívánnak beadni, mivel az nem tartotta megfelelő biztonságban ügyfelei személyes adatait. Korábban már írtunk róla, hogy a pénzintézeteknek miért fontos kiemelt figyelmet fordítaniuk a lehető legmagasabb szintű adatvédelem biztosítására, ellenkező esetben ugyanis könnyen súlyos bírságokkal és adatvédelmi (kártérítési) perek hadával kell számolniuk.

A Morgan Stanley 2020 júliusában kezdte el értesíteni az államügyészeket két adatvédelmi incidensről, melyek még 2016-ban és 2019-ben történtek. Az incidensek során ügyfelek nevei, társadalombiztosítási adatai, útlevelei, címei, telefonszámai, e-mail címei, számlaszámai, születési adatai, valamint személyes pénzügyeikre és vagyonukra vonatkozó információk váltak harmadik felek számára hozzáférhetővé.

A cég 2016-ban bezárta két adatközpontját és a megszokott gyakorlat szerint felkért egy külső vállalkozót, hogy szerelje le a hardvereket és semmisítse meg az ügyfelek személyes adatait. A Morgan Stanley később értesült róla, hogy az adathordozókat nem megfelelően törölték, ezért elképzelhető, hogy egy részük még tartalmazhat titkosítatlan, ügyfelekre vonatkozó személyes adatokat. Az említett berendezések jelenleg ismeretlen helyen találhatók.

2019-ben a cég az egyik informatikai parkjában lecserélte néhány szerverét, amelyen elvileg titkosított személyes adatokat tároltak. Csak később derült ki, hogy egy szoftverhibából kifolyóan a régi szerverek „korábban törölt adatokat” is tartalmaztak, titkosítatlan formában. Ezeknek a szervereknek a holléte is ismeretlen.

Az ügyet tovább bonyolítja, hogy a bank ügyfelei csak akkor értesültek az első incidensről, amikor a cég 2020-ban, jóval később levélben tájékoztatta őket. A Morgan Stanley szóvivője szerint a „valószínűtlennek tartják”, hogy a hardvereken található adatokkal bármilyen visszaélés történt volna. Az ügyben érintett ügyfeleknek kétéves ingyenes előfizetést adtak az „Experian” nevű szolgáltatásukra, melynek többek között az a célja, hogy az ügyfelek pénzügyi adataival történő esetleges visszaéléseket feltárja. A Morgan Stanley egyébként per indítását fontolgatja a cég ellen, amely a hardverek leszerelését végezte.

Ez azonban nem az egyetlen, nagyobb horderejű ügy, amiben érintettek. A Bangkok Post szerint a cég ellen egy másik csoportos kereset is benyújtásra került, mely összesen 100 millió dollár értékben támaszt követeléseket. A per megindítására azután került sor, hogy kiderült, olyan – korábban elveszettnek mondott – adattárolókat találtak, melyeken olyan ügyfelek számára releváns dokumentumok lehetnek, akik korábban hibás befektetési tanácsokat kaptak a pénzintézettől és emiatt valamilyen eljárást indítottak vagy panaszt tettek. A Bank tehát ezeket az információkat szándékosan tartotta vissza a panaszosok elől, hogy nehezítse a jogérvényesítési lehetőségeiket.

A perben nem kevesebbel vádolják a céget, minthogy törvénysértő módon járt el minden olyan ügyben, melyben 1999 óta alperesként érintett volt. A perhez a cikk írásának pillanatában még csak „pár tucatnyi” ügyfél csatlakozott, de az ügyvivő jogászok arra számítanak, hogy végső szám 1.000 környékén lesz.

A 100 millió dolláros kártérítés mellett a kereset arra is irányul, hogy minden olyan ügyet nyissanak újra, melyben 1999 óta érintett volt a Morgan Stanley, és melyekben a New Yorki Értéktőzsde vagy az Értékpapír-kereskedők Országos Szövetsége (NASD) hozott döntést. Nem meglepő módon ez igencsak lázba hozta az érintett személyek és cégek ügyvédeit, akik szerint ügyfeleiket a Morgan Stanley megakadályozta abban, hogy tisztességes eljárásban részesüljenek.

Az ügyek talán legnagyobb nyertese egy bizonyos Ronald Perelman lehet, aki még 2005-ben perelte be a Morgan Stanleyt ugyancsak téves befektetési tanácsok miatt. Perelman a cég javaslatára fektetett be a Sunbeam nevű cégbe 1998-ban, mely nem sokkal ezután, 2001-ben csődöt jelentett, ezzel számottevő anyagi kárt okozva a felperesnek. Az ügyben elsőfokon Perelman javára döntött a bíróság és csaknem 1,5 milliárd dollár kártérítés kifizetését írta elő a cégnek. 2007-ben az eljárást a Floridai Legfelsőbb Bíróság azonban megszüntette és végső ítéletében a Morgan Stanley javára döntött.

Back To Top