A Google kísérlete a cookiek kiváltására: FLoC
A Google 2021. január 25-én adott hírt arról, hogy egy új módszert tesztel (FLoC) a hirdetései célzására, olyat, mely nem az eszközökre telepített cookiek segítségével juttatja el a hirdetést a felhasználóknak. A hír nem sokkal ez után jön, hogy a Google-t 36 milliárd forintnyi bírsággal sújtotta a Francia Adatvédelmi Hatóság (CNIL) a cookie-k jogellenes használata miatt.
Nem csak az európai hatóságok egyre növekvő bírságai, hanem a konkurencia is arra készteti a tech óriást, hogy új módszereket keressen az online hirdetései célba juttatásához. A közelmúltban az Apple és a Mozilla is változtatásokat vezettek be rendszereikben, melyeknek végső célja a cookie-k mint nyomkövetési eszköz teljes kivezetése. Ennek a kezdeményezésnek a része az új keresőmotor a DuckDuckGo is, melynek egyre nagyobb a népszerűsége.
Adatvédelmi szempontból a cégek, ha cookie-t szeretnének elhelyezni az érintett eszközén marketing céllal, ahhoz előzetesen minden esetben meg kellene szerezniük az érintett hozzájárulást. Ez alól csak azok a cookiek képezhetnek kivételt, amelyek a weblap megfelelő működéséhez elengedhetetlenül szükségesek. A kivételek körébe tartoznak például az olyan statisztikai, látogatottság méréssel kapcsolatos cookiek, melyek harmadik feleknek nem továbbítanak adatot, ellentétben például a Google Analyticsel. Ezekkel a cookiekkal a cégek figyelni tudják az érintettek online kifejtett tevékenységét és ez által lehetővé válik a hirdetések célzása. Ezeket az adatokat aztán a cégek adják-veszik egymás között; a gyakorlatra egy teljes iparág épült (évi 330 milliárd dollár bevétellel), mely nagyon is jövedelmező többek között a Google számára.
A Google most egy új megoldást tesztel, melyet FLoC névre kereszteltek (Federated Learning of Cohorts). Elvárásaik szerint ez az új megoldás kiválthatja a cookie-k használatát. A FLoC egyelőre a Google Chrome egyik kiegészítőjeként érhető el. A technológia lényege, hogy a böngészési szokások alapján hasonlóan viselkedő csoportokat állítanak össze, és nem az egyének, hanem a csoport viselkedését követhetik figyelemmel az adtech cégek, hogy megpróbálják megjósolni a fogyasztási szokásaikat.
A tesztelések során megállapították, hogy az új algoritmus legalább 95%-ban olyan hatékony a hirdetések célzásában, mint a hagyományos módszer (tehát a cookiek által gyűjtött adatokon alapuló), és ebben még fejlődés várható. A FLoC a korábbi, felhasználóalapú megközelítés helyett felhasználók ezreinek figyeli a szokásait és ez alapján céloz hirdetéseket egy nagyobb méretű felhasználói csoportra.
A legfontosabb célja az új formátum bevezetésének a cookie alapú adatgyűjtési rendszer kivezetése lehet. Az elmúlt években már sok tartalomszolgáltató próbál a saját maga által beszerzett adatokra támaszkodni a hirdetések célzásakor. Sok szolgáltató azonban nem rendelkezik akkora ügyfélkörrel, hogy ezt a módszert igénybe vehesse. A kezdeményezés a Google nagyobb, átfogó projectjének, a Privacy Sandboxnak a része.
A Google egy fokozatos, lassabb folyamatban kíván eltávolodni a cookiek használatától, ellentétben az Apple-lel, amely teljes pályás letámadást indított, legalábbis a sajátjukon kívüli cookiek ellen.
A FLoC egyelőre még tesztüzemben működik és a Google szóvivője szerint csak egyike a lehetséges rendszereknek, melyek a jövőben kiválthatják a cookie alapú adatgyűjtésen alapuló hirdetés célzást. Az előzetes eredmények alapján azonban sok lehetőséget látnak az új API-ban.