skip to Main Content

Az NVIDIA megtanított egy neurális hálózatot, hogy újra alkossa a Pac-Man-t

A Pac-Man játék negyvenedik évfordulójára az NVIDIA és a Namco Bandai különleges ünnepi „eseményt” alkottak.

Az NVIDIA professzionális, de kereskedelemben is elérhető GV100 kártyáival, valamint egy speciális mesterséges intelligencia (AI) szoftverrel bemutatta, hogy az AI meg tudta tanulni a Pac-Man-t.

Nem arról van szó, hogy Pac-Man-t játszik a szoftver, mert az viszonylag egyszerű lenne (ha valaki megtanítja a szoftvernek a szabályokat és a célokat, akkor értelemszerű, hogy nagyon ügyesen fog játszani).

A feladat az volt, hogy az AI megnézett 50.000 Pac-Man játékmenetet, és ki tudta találni, hogy mik a játék szabályai, összefüggései, és az egész játékot újra tudta alkotni, játékmenettel és szabályokkal együtt.

Miért is érdekes ez adatvédelmi szempontból?

Ez ugyanis azt jelenti, hogy egy megfelelő AI, kellő számítási kapacitással és megfelelő mennyiségű adattal („játékmenettel”) ki tudja találni a „játék” szabályait, és optimális megoldásokat tud a játékszabályok keretei között kidolgozni.

Vegyük ezt ki a Pac-Man, vagy a videojátékok kereteiből.

Ha egy ilyen AI mondjuk megkapná egy város összes tömegközlekedési eszközének összes videokamera-felvételét, akkor felismerhetné az egyes utasok céljait, és akár sokkal optimálisabb menetrendet, vagy sokkal optimálisabb tömegközlekedési rendszert tudna javasolni.

Ugyanígy, ha az AI rendelkezésére bocsátanak nagy mennyiségű vezetési adatot személyautókból (mint ahogy a Tesla például minden gépjárműve összes telemetriai adatát gyűjti), akkor sokkal jobb önvezetési módszereket, szoftvereket tudna az AI kidolgozni, hiszen a forgalom sem más, mint szabályok és folyamatok sorozata.

Nézhetjük viszont más oldalról is a kérdést: ha az AI rendelkezésére állna egy nagyobb populáció minden elérhető adata, akkor könnyen használható lehet viselkedésformák felismerésére és elemzésére, valamint befolyásolási lehetőségek kidolgozására is, hiszen az AI önállóan képes lehet törvényszerűségek felismerésére és egyes faktorok hatásainak elemzésére.

Ez a kis játék tehát az NVIDIA részéről egy erődemonstráció, amelynek felhasználási területei jelenleg valószínűleg pontosan annyira beláthatatlanok, mint Jedlik Ányos számára abban a pillanatban, amikor megalkotta az első villanymotort és dinamót.

A cikket a Dr. Bakos – Dr. Smied – Dr. Muraközi Ügyvédi Iroda kollégái készítették:

Dr. Muraközi Gergely ügyvéd
Dr. Muraköziné Dr. Smied Orsolya ügyvéd
Dr. Bakos Ágnes ügyvéd

Back To Top