skip to Main Content

Legálisan követi-e a felhasználóit a Google?

2020. május 13-án a noyb.eu hivatalos panaszt tett a Google ellen, mert a cég „állítólag” folyamatosan követi felhasználóit, azok beleegyezése nélkül. A noyb.eu egy osztrák non-profit cég, melynek vezetője Max Schrems, akinek onnan lehet ismerős a neve, hogy több esetben beperelt már különböző tech óriáscégeket a tagállami bíróságokon (a Facebook és az Amazon elleni ügyeiről mi is írtunk korábban), mely ügyek között olyan is volt, amelyben előzetes döntéshozatali eljárás lefolytatására került sor, így nagyobb publicitást kaphatott.

A noyb.eu legfőbb célja a GDPR betartatása, illetve ennek kikényszerítése a vállalatokon. Több, mint 3200 támogatójuk van, jelenleg 15 adatvédelmi jogász és tech szakértő dolgozik nekik.

A panaszt kiváltó ok az volt, hogy a Google minden Android operációs rendszert futtató telefonja első indítás után egy egyedi ’hirdetési azonosítót’ generál a felhasználónak. Ezt a NOYB szakemberi egy ’digitális rendszámnak’ nevezték, ennek segítségével ugyanis a Google követni tudja a felhasználó online tevékenységét. A NOYB egyik jogásza, Stefano Rosetti kreatívan csak úgy fogalmaz, hogy a Google nem is telefonokat, hanem nyomkövetőket árul.

Max Schrems, a NOYB alapítója a következőt nyilatkozta: „Az uniós törvények ennél többet követelnek meg. A GDPR értelmében a felhasználónak hozzájárulást kell adnia a nyomkövetéshez. A Google nem ad választási lehetőséget a felhasználónak mielőtt a hirdetési azonosítót generálja, ráadásul azt a felhasználó beleegyezése nélkül teszi.”

A rendszert egy próbának is alávetették, ami alapján kiderült, hogy valóban nem kéri a Google a felhasználók hozzájárulását. Bár lehetőség van a korábbi azonosító helyett újat kérni, azonban ez nem oldja meg a problémát – egyrészt a korábbi azonosítóhoz tartozó adatok nem törlődnek, másrészt ettől a nyomkövetés nem szűnik meg, csupán egy új azonosítóval folytatódik az adatgyűjtés. Ezek az adatok aztán a hirdetések természete miatt harmadik országba is eljuthatnak.

Schrems arra is rámutatott, hogy bár lehetőség van új azonosító generálására, attól még IMEI számok, GPS koordináták, híváslisták és egyéb adatok alapján könnyen össze lehet kapcsolni egy régi azonosítót egy újjal.

A Google-nak különösen rosszkor jön egy ilyen panasz, hiszen legnagyobb versenytársa, az Apple az iOS 10 vagy azutáni operációs rendszereken már engedélyezi a hirdetési azonosító generálásának letiltását.

A noyb.eu eddig több, mint 20 GDPR-ral kapcsolatos ügyben tett panaszt, ezek között olyan cégek ellen, mint az Amazon, Apple, Google, Facebook, DAZN, Soundcould, és a Netflix.

Back To Top