Online hivatali időpontfoglalások veszélyeire figyelmeztet a hatóság
A Cseh Adatvédelmi Hatóság (UOOU) 2020. december 23-án tett közzé egy sajtóközleményt, melyben kritizálja a kormányzati intézmények és hivatalok adatkezelését az online időpontot foglaló érintettek adataival kapcsolatban. A Hatóság korábban is előtérbe helyezte az online adatkezelés ellenőrzését, legutóbb kéretlen üzenetekért bírságolt és az egyik legnépszerűbb vírusirtó program adatkezelését is vizsgálta.
A cseh hivatalokban jelenleg használatban levő rendszer a magyarhoz hasonlóan működik; az ügyfelek online tudnak időpontot foglalni, ha valamilyen adminisztratív ügyben akarnak eljárni (pl. személyi igazolványt vagy jogosítványt igényelni). Ehhez általában az e-mail címükre van szükség, melyre egy PIN kódot kapnak. Ennek a kódnak a beírásával kapnak sorszámot a hivatalban a szükséges ügyintézéshez.
Ezzel az ügymenettel kapcsolatos bejelentés érkezett az UOOU-hoz egy ügyféltől, aki személyi igazolványt akart kiváltani a helyi okmányirodában. Ezt az online felületen keresztül kívánta elintézni, de amikor az időpontfoglalási folyamathoz érkezett, észrevette, hogy a weboldal átirányította egy másik, külsőleg üzemeltetett weboldalra. Ugyanakkor semmilyen tájékoztatást nem kapott arra vonatkozóan, hogy személyes adatait milyen módon kezeli ez a harmadik fél.
A Hatóság véleménye szerint ezzel az hivatal megsértette a GDPR átláthatósági alapelvét. Az UOOU szintén megjegyezte, hogy az érintett hozzájárulása a foglalási rendszerben történő adatkezeléshez emiatt nem tekinthető jogszerűnek, mivel például a címzettekkel kapcsolatosan nem kapott megfelelő tájékoztatást.
A vizsgálat további fázisaiban a Hatóság azt is megállapította, hogy az időpontfoglaláshoz elegendő az igénylő email címe, nincs szükség emellé még kiegészítő adatokra. A hivatal azonban az érintettek telefonszámát is kérte, az adatkezelés céljának megjelölése nélkül. Mivel a telefonszám megadása kötelező volt és az adatkezelő nem jelölt meg azzal kapcsolatos adatkezelési célt, ezért a Hatóság kimondta a GDPR adattakarékossági elvének megsértését is, és megállapította a készletező adatkezelést.
Megjegyezték, hogy a telefonszám kezelése egyébként szabályos lehetne, de kizárólag, mint opciós elem, a konkrét cél megjelölésével. Például megfelelő alap lenne a kezelésre egy korábban foglalt időpont módosításának vagy törlésének közlése, ilyen azonban a hatályban levő adatkezelési nyilatkozatban nem szerepelt.
Az UOOU vizsgálatának befejezéseként néhány általános tanáccsal látta el a kormányzati intézményeket, felsorolva a leggyakrabban elkövetett hibákat:
- olyan adatok kérése, melyekre nincs szükség az adott ügyben (pl. telefonszám, személyi szám kérése időpontfoglaláskor),
- az érintettek átlátható tájékoztatásának elmulasztása (pl. annak az információnak a mellőzése, miszerint az adatkezelésbe egy külső, harmadik fél is bevonásra kerül),
- érintetti hozzájárulás szabálytalan megszerzése (pl. a hozzájárás visszavonásával kapcsolatos tájékoztatás elmulasztása),
- az érintett hozzájárulása nem megfelelő tájékoztatáson alapul (pl. azelőtt adta, hogy az adatkezelés szabályairől információt kapott).
A Hatóság az ügy summázásaként még egyszer leszögezte, hogy a közintézményeknek tájékoztatást kell nyújtaniuk az érintetteknek, hogy milyen adatokat milyen célra szándékoznak kezelni, valamint be kell számolniuk a külső partnerek adatkezeléséről, és azt folyamatosan ellenőrizniük kell. Mint minden esetben, az adatkezelő felel az általa kezelt személyes adatokért, illetve az adatkezelés jogszerűségéért, akkor is, ha az adatkezelő közintézménynek minősül.